سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره موضوع مهمی است. ما در این مقاله به بررسی نحوه شکستن شیشه دوجداره و علل آن می‌پردازیم تا با مطالعه مطالب این مقاله به علل شکست شیشه و اینکه چه اقداماتی می‌تواند باعث کاهش یا افزایش ضریب شکست شیشه شود، آشنا گردید. لطفا این مقاله را تا انتها بخوانید.

جهت خرید و استعلام قیمت در و پنجره دو جداره می‌توانید با شماره‌های
09127957099 و 09125595841 تماس بگیرید.

 

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره چیست؟

الف. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر عیوب مربوط به تولید

در تولید شیشه دو جداره، امکان دارد عیوبی در ساختار آن به وجود آید که باعث شکستن خود به خود شیشه دو جداره شود. برخی از خطاهای تولید عبارتند از:

  • ترک‌های ریز یا دِرِز ناشی از نقص در برشکاری شیشه
  • عدم رعایت استانداردهای ساخت و تولید
  • ناصافی و موج در سطح شیشه
  • وجود جوش در سطح شیشه، زوائد بوجود آمده در سطح شیشه طی فرآیند تولید باعث تولید شیشه با درجه کیفی B می‌شود.

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر عیوب مربوط به تولید

ب. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر نصب

اشتباهات نصب علاوه بر ایرادات تولیدی می‌تواند باعث شکستن خود به خود شیشه دوجداره بشود. سایر خطاهای نصب عبارتند از:

  • نصب نامناسب: برای نصب شیشه دو جداره، باید تجهیزات و ابزارهای مناسب به کار رود و رعایت دستورالعمل‌‌های لازم انجام گیرد. اگر شیشه در فریم اشتباه نصب شده، به این معنی می‌باشد که ضریب حرارتی آن بسیار متفاوت از شیشه است. بنابراین از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره این است که شیشه در اثر حرارت و یا در برخی موارد در اثر فشار هوا که ضریب حرارتی شیشه و فریم یکسان نیست، می‌شکند.
  • عدم رعایت استانداردهای نصب: نصب استاندارد به غیر از ابزار نصب کامل و استاندارد و نیروی با تجربه و متخصص نیاز به ظرافت‌های خاص خود را دارد. عدم رعایت همین نکات ریز و در عین حال جدی از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در آینده است. از مرسوم‌ترین خطاهای این سیستم تنظیم نادرست تاکوز، زیر شیشه ای نسبت به ضخامت شیشه می‌باشد.
  • استفاده از قطعات نامناسب

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر نصب

ج. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر عوامل فیزیکی

  1. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره ناشی از اختلاف فشار هوا

 در صورت وجود اختلاف فشار میان مکان تولید شیشه دوجداره و مکان نصب، چنانچه عملیات بالانس یا تعادل هوا انجام نشود، شیشه ترک می‌خورد و می‌شکند.

مثلاً، چنان‌چه شیشه دوجداره را در تهران بسازند و گاز به شکل استاندارد بین دو جدار قرار گیرد. در صورت ارسال شیشه به سواحل مازندران، فشار زیاد هوا در ارتفاع پائین، موجب فشار شیشه‌های دوجداره می‌گردد. از آن‌جایی که فشار بین شیشه‌ها نسبت به فشار هوا منطقه مازندران کمتر است و این امر از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره است، خرابی و شکست رخ می‌دهد.

در این وضعیت برای جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره زمان ارسال شیشه‌های دو جداره به منطقه پرفشار، بایستی عملیات ایربالانس انجام شود تا فشار میان شیشه دو جداره با فشار هوا در آن محل یکسان شود. راه حل دیگر این است که درصد تزریق گاز را بسته به اینکه شیشه به منطقه پرفشار (نزدیک دریا) یا کم فشار (کوه و بلند) فرستاده شود، تغییر دهید.

  1. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر ایجاد دِرِز یا ترک‌های ریز

چنان‌چه شیشه‌های دو جداره زمان نصب کاملا سالم هستند، ولی چند روز بعد ناگاه خط شکستگی از پایین به بالا به شکل مورب ظاهر می‌شود. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره این است که هنگام حمل و تخلیه شیشه یا در حین جابجایی، درز کوچکی در ته شیشه ایجاد شده که پس از نصب این درز یا ترک‌های ریز به تدریج زیاد شده و به سمت بالا حرکت کرده و به شکل خط شکست دیده می‌شود.

جهت جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در هنگام برش شیشه میلیون‌ها میکرو ترک در شیشه ایجاد می‌گردد که همگی مستعد عامل شکست شیشه می‌شود به همین دلیل می‌بایست تمامی ترک‌ها با یک قطعه سنگ الماس از بین برود و محیط پیرامون کِرِو(دیاموند) شود.

  1. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره بر اثر فشار بر زهوار و فریم پنجره

چنان‌چه شیشه دوجداره شما ضخیم‌تر از اندازه استاندارد مورد احتیاج برای پنجره شما است، ممکن است در هنگام نصب با سختی و با فشار شیشه را جا دهید و بعد مدتی شکست شیشه اتفاق افتد.

  1. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در اثر تماس با فلز

از دیگر دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره نصب نادرست آن است. چنان‌چه مکان نصب شیشه دوجداره غیراستاندارد باشد و شیشه یا گوشه شیشه به خصوص شیشه سکوریت با قسمت فلزی مانند کانکتور یا پیچ پنجره دو جداره در تماس باشد، شیشه دوجداره در فصل گرم و زمستان به طور ناگهانی می‌شکند.

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره بر اثر فشار بر زهوار و فریم پنجره

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره سکوریت

زمانی که هر دوجدار شیشه، سکوریت یا ایمن باشد، از مقاومت بالاتری در مقابل ضربه و شکست مقاومت برخوردار است و در هنگام شکست با تبدیل به ذرات ریز کریستال و غیربرنده فرو می‌ریزد. حال اگر این نوع شیشه به خودی خود ناگهان پودر شود و بشکند از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره سکوریت و یکی از تنش‌های موجود در شیشه سکوریت می‌باشد که به خودکشی شیشه نیز معروف است. از دلایل دیگر وجود ناخالصی‌هایی در شیشه خام می‌باشد که پس از عملیات سکوریت این ناخالصی‌ها در بین مولکول‌های شیشه میل به انبساط دارند.

دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره سکوریت

از همان ابتدا باید این سوءتفاهم برطرف شود که:
خودشکنی یا خودکشی شیشه فقط در شیشه‌های سکوریت تمپر اتفاق می‌افتد و در شیشه خام چنین مسئله‌ای وجود ندارد و دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره غیرسکوریت اغلب فیزیکی است.
بیشتر بدانید

از چه زمان دلایل خودکشی شیشه دوجداره مهم شد؟

قدیمی‌ترین تحقیق در این مورد در شهر ملبورن و حدود 60 سال پیش انجام گرفت. پس از اینکه یک جام شیشه نصبی در ساختمانی بدون دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره مشهود شد.

شیشه سکوریت در یک فرآیند ویژه تولید می‌گردد. این نوع از شیشه در زمان و دمای مشخصی حرارت دیده و سپس به سرعت گرمازدایی گردیده و به دمای محیط می‌رسد. طی این فرآیند شکست مولکولی اتفاق می‌افتد که مقاومت شیشه را تا ده برابر نسبت به شیشه خام بیشتر می‌کند. همچنین در هنگام شکست، شیشه به جای چند تکه و خطر آفرین شدن برای افراد حاضر در پیرامون آن، با تبدیل به ذره‌های کوچک، آسیب بسیار کمی به افراد وارد می‌کند.

کیفیت محصول این پروسه خاص حرارتی، در طول زمان استفاده مشخص می‌شود. چنان‌چه عملیات شوک حرارتی یا کیفیت مطلوبی انجام نگرفته باشد. در نتیجه مقاومت حرارتی شیشه نیز کاهش پیدا می‌کند که یکی از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره رایج در خوشکنی شیشه است. از نشانه‌های این نقص را می‌توان به دانه‌بندی درشت‌تر از حد معمول در قطعات شیشه پس از شکست آن اشاره کرد.

از دیگر دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره سکوریت یا خودشکنی شیشه، ارتباط مستقیم با کیفیت اولیه شیشه است. شیشه‌هایی با کیفیت درجه یک مناسب سکوریت شدن هستند. در غیر اینصورت و استفاده از شیشه بی‌کیفیت باعث می‌شود ناخالصی‌های موجود در شیشه پس از شکست ملکولی در فرآیند سکوریت حین انبساط باعث شکست شیشه شود.

دلایل خودکشی شیشه

سخن پایانی

با دقت به موارد فوق توصیه می‌گردد جهت جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره، جدیدترین پنجره دوجداره خود را از نمایندگی‌ها و تولیدکنندگان معتمد مهیا نمائید. تا علاوه بر تولید توسط ماشین آلات استاندارد و استفاده از شیشه‌های فلوت درجه A که در آن‌ها شکست‌های ناشی از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره یا خودکشی را به ندرت می‌بینید، از تولید و برش و حمل و نصب استاندارد شیشه مطمئن شوید.

شرکت نما تجارت آوش با علم به تمام دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره فوق، تمامی مراحل را بصورت کاملا تخصصی و تحت کنترل و نظارت تیم فنی مجموعه به شرح ذیل انجام می‌دهد.

  1. استفاده از شیشه‌های با کیفیت (درجه A)
  2. تولید شیشه‌های سکوریت با کوره‌های پیشرفته آریزنتال (HORIZONTAL) بر پایه پیشرفته‌ترین فناوری روز اروپا
  3. تولید شیشه‌های دوجداره با روش صنعتی با خط تولید فول رباتیک
  4. استفاده از اکیپ‌های زبده و با تجربه جهت نصب صحیح و استاندارد شیشه و پنجره
  5. نظارت مستقیم تیم کنترل کیفی پروژه بر روند نصب از ابتدا تا انتها به جهت رفع کلیه خطاهای احتمالی و نصب قطعات به شیوه استاندارد و قابل اطمینان

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید
09127957099 09125595841

سوالات متداول درباره دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره

در ساخت دیواره‌های حمام مستر شیشه‌ای غالبا شیشه سکوریت به کار می‌رود. دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره حمام مستر نیز عواملی مانند عدم استفاده از متریال مرغوب، عدم رعایت استاندارد لازم در ضخامت و نصب شیشه‌ها، اعمال فشار یا ضربه شدید قبلی یا در مواردی خودکشی شیشه است که در مقاله فوق به علل آن پرداخته شده است.
برای جلوگیری از شکستن ناگهانی شیشه دوجداره می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از شیشه‌های مرغوب، نصب صحیح و حرفه‌ای شیشه دوجداره، استفاده از شیشه‌های مقاوم در مقابل ضربه و تغییرات دما، استفاده از ایمنی سازه، تعمیر و نگهداری شیشه دوجداره، تعویض دوره‌ای به طور منظم و بازرسی دوره‌ای شیشه دوجداره استفاده کرد.
در بیمه‌نامه‌های خانه و ساختمان، برخی از شرکت‌های بیمه برای خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله و آتش سوزی پوشش می‌دهند. بنابراین در صورت بروز حادثه باید با شرکت بیمه خود تماس گرفته و از شرایط بیمه خود مطلع شوید.
1. در فرآیند تولید شیشه دوجداره به روش صنعتی جهت جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره از اسپیسرهای خاص بندایبل یا یکپارچه استفاده می‌شود که دستگاه مخصوصی پس از وارد کردن ابعاد ظلع‌ها به اسپیسر فرم داد و اسپیسر بصورت یک قاب یک پارچه تمام اضلاع شیشه را محاط می‌کند. در صورتی که در روش دستی به دلیل عدم وجود ماشین آلات، برای هر ظلع از شیشه جداگانه اسپیسر برش خورده و به وسیله قطعات گونیا شکل از جنس پلاستیک به هم وصل می‌شود. تفاوت این دو مدل پنجره دوجداره به راحتی با دقت کردن در گوشه‌های شیشه دوجداره قابل تشخیص است که در مدل صنعتی اسپیسر پیرامونی یک تکه ولی در مدل دستی در محل گوشه‌ها به وسیله گوشه پلاستیکی متصل شده است. شرکت نما تجارت آوش به هیچ وجه حتی به خواست خود مشتریان محترم با توجه به عوامل ذکرشده فوق از شیشه‌های غیرصنعتی جهت جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره در پروژه‌ها استفاده نمی‌کند. 2. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که تقریبا مشهود است، می‌توان به چسب اطراف شیشه اشاره کرد. در مدل صنعتی چسب استفاده شده از نوع پلی سولفاید و یا مشابه آن مانند سیلیکون دوجزیی جهت جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره می‌باشد، در صورتی که در روش دستی از چسب‌های سیلیکون معمولی و اعمال آن به وسیله دست و کاردک انجام می‌شود که تفاوت کیفیت نهایی در دو مورد ناگفته پیداست. از نظر ظاهری مدل چسب زدن توسط دستگاه بسیار یکنواخت می‌باشد، در صورتی که در مدل دستی رد کاردک و تمیز کاری دستی مشخص است. 3. در روش صنعتی جهت جلوگیری از دلایل شکست خود به خود شیشه دوجداره به دلیل اینکه کلیه مراحل توسط ماشین انجام می‌شود، قبل از اعمال چسب پلی سولفاید ابتدا برای تثبیت جداره‌ها بر روی اسپیسر از چسب اولیه‌(بوتیل) استفاده می‌شود که در روش دستی کاربردی ندارد. در حاشیه شیشه‌های دوجداره شده به شیوه صنعتی یک لاین مشکی به عرض 5 میلیمتر مشاهده می‌شود که همان چسب تثبیت کننده یا همان بوتیل است که در شیشه‌های تولید شده به روش دستی دیده نمی‌شود.